Stěhování- co je nutné vyřídit?

Stěhujete se do nového domu. Víte, na co nesmíte zapomenout?

Máte za sebou dlouhou cestu a nyní vás čeká vytoužený moment – stěhujete se do nového domu! V nastalé euforii ale nesmíte zapomenout na to, že vaše cesta ještě není u konce.

 

Dodávka služeb ve "starém" bytě

Před stěhováním bude nutné nejprve odhlásit dodávku služeb (elektřina, plyn, voda, teplo, internetové připojení, kabelová televize). Smlouvu lze převést na jinou osobu nebo ji musíte zrušit. V tom případě se informujte jaká je výpovědní lhůta a domluvte se s poskytovatelem na ukončení dodávek. Všem poskytněte novou adresu, kam vám mají zaslat vyúčtování. Také si zajistěte odběr služeb na nové adrese.

Přihlášení trvalého pobytu

Důležitá je oficiální změna adresy. K přihlášení k trvalému pobytu se musíte dostavit na obecní úřad nebo úřad městské části, vyplnit přihlašovací lístek k trvalému pobytu, předložit občanský průkaz a doklad opravňující k užívání domu- kupní smlouvu. Správní poplatek za změnu trvalého pobytu je 50,-Kč.

Nové doklady

Jakmile máte přihlášený trvalý pobyt, čeká vás výměna dokladů. Do 15 dnů musíte na obecním úřadu zažádat o vydání nového občanského průkazu . K tomu budete potřebovat starý OP a potvrzení o změně trvalého pobytu (dostali jste při přihlašování trvalého pobytu). Řidiči si zažádají i o nový řidičský průkaz a nechají zapsat změnu do registru vozidel, za každou změnu zaplatíte poplatek 50 Kč.

Komu změnu hlásit

Institucím, kterým musíte změnu adresy ohlásit, je dost: zaměstnavatel, zdravotní pojišťovna, ostatní pojišťovny, banky, mobilní operátor, lékaři a školy dětí. Navštivte také poštu kvůli platbě poplatků za televizi a rozhlas, zároveň si zde můžete změnit SIPO a domluvit si službu dosílání pošty na novou adresu (za poplatek 200 Kč na měsíc).

Daňové povinnosti

Také vás čeká každoroční platba daně z nemovitých věcí – v prvním roce musíte podat přiznání k dani, v následujících letech vám finanční úřad pouze zašle složenku s aktuální částkou k zaplacení. Při koupi nemovitosti musíte zaplatit daň z převodu nemovitosti (4% z nabývací hodnoty nemovitosti), pokud tento převod není od daně osvobozený ( o tom, které nemovitosti nebo převody jsou osvobozeny od daně z nabytí jsem psala ve svém eBooku).

Jak proběhlo vaše stěhování? Bylo vše bezproblémové nebo jste se setkali s nějakým úskalím nebo byrokatickými překážkami? O své zkušenosti budu ráda, pokud se s ostatními podělíte v diskuzi pod článkem.

Comments are closed.